Home » Inspiratie » Online reputatiemanagement » Google zoekresultaten verwijderen? Dit zijn de 3 mogelijkheden

Google zoekresultaten verwijderen? Dit zijn de 3 mogelijkheden

Inhoudsopgave

Verwijderingsverzoek aan webmaster

De meest efficiënte manier voor het verwijderen van Google zoekresultaten is het contacteren van de webmaster. In veel gevallen zijn websites zich er niet van bewust dat ze ongewenste informatie op hun website hebben staan. Met een simpel en vriendelijk verzoek kun je jezelf soms een hoop ellende en frustratie besparen. Maar dit is lang niet in alle gevallen mogelijk. Hier zijn uiteenlopende redenen voor. “Ik kan nergens contactgegevens vinden”, is een van de meest gehoorde redenen. Er zijn gelukkig veel manieren om de contactgegevens te achterhalen.

Hierbij een aantal tips:

  • Zoek naar een contactpagina, over ons, etc.
  • Zoek via Google naar contactgegevens met bijvoorbeeld de volgende zoekopdrachten:
    • site:www.voorbeeld.nl contact
    • site:www.voorbeeld.nl e-mailadres
    • site:www.voorbeeld.nl "@voorbeeld.nl
  • Google de websites of het bedrijf. Mogelijk staan er op andere website contactgegevens.
  • Gebruik Sidn.nl (alleen voor .nl domeinnamen) of Who.is om te achterhalen wie de eigenaar van de domeinnaam is.
  • Vaak valt via bovenstaande websites ook te achterhalen wie de hostingpartij van de website is. Vraag de hostingpartij of ze het bericht willen doorzetten naar hun klant.

De webmaster heeft mijn informatie verwijderd, maar het staat nog steeds in Google!

Dat is ontzettend goed nieuws. Maar nu wil je de informatie natuurlijk ook uit de Google zoekresultaten verwijderen. Gelukkig is dit de eenvoudigste stap van het proces. Door de onderstaande stappen zorgvuldig te doorlopen, heb je dit binnen 5 minuten geregeld.

  • Je hebt de exacte URL nodig van de pagina waarop de informatie is aangepast of verwijderd
    • Vind de pagina in de Google zoekresultaten
    • Rechtermuisknop op het zoekresultaat en kopieer de link
  • Ga nu naar https://www.google.com/webmasters/tools/removals
  • Login met je Google-account of maak een gratis account aan

Google Search Console

  • Plak de URL in de witte balk
  • Klik op de rode knop “Verwijdering aanvragen”
  • Wanneer de pagina volledig is verwijderd, krijg je het volgende te zien:

Verwijdering aanvragen

  • Als de webmaster specifieke informatie van de pagina heeft verwijderd, is niet de volledige pagina verwijderd. In dat geval krijg je het volgende scherm te zien:

Update doorgeven

  • Selecteer "Ja" en klik op "Volgende"

Verouderde informatie

  • In het volgende scherm selecteer je "Het fragment en de versie in het cachegeheugen zijn verouderd" en klik je op "Volgende". Hiermee geef je aan dat Google een verouderde versie van de pagina heeft geïndexeerd.

Oud woord opgeven

  • In deze laatste stap geef je één woord op dat WEL op de oude pagina stond, maar na de verwijdering van de webmaster er NIET meer staat. Bijvoorbeeld jouw achternaam.
  • Vervolgens klik je op "Verwijdering aanvragen". Binnen enkele dagen zal Google actie ondernemen.

Mocht de webmaster geen gehoor geven of jouw verzoek niet honoreren, dan zijn er nog 2 andere mogelijkheden.

Verwijderingsverzoek aan Google

Daarnaast is er ook een juridische weg om bepaalde zoekresultaten uit Google te verwijderen. Dit staat ook wel bekend als ‘Right To Be Forgotten’ (RTBF). Als Europese burger heb je in sommige gevallen het recht om vergeten te worden. Dit houdt in dat Google jouw gegevens onder bepaalde omstandigheden moet verwijderen. Dit doet Google niet uit zichzelf.

Het Hof van Justitie van de Europese Unie oordeelde in 2014 dat zoekmachines de verantwoordelijkheid dragen voor het verwerken van persoonsgegevens in hun zoekresultaten. Hierdoor moet (onder andere) Google de mogelijkheid bieden om een verzoek in te dienen voor het verwijderen van zoekresultaten.

Wanneer maak je een goede kans op een succesvolle verwijdering?

Google zal jou altijd eerst vragen contact op te nemen met de websitebeheerder. Maar in de praktijk kan dit een bijzonder lastige klus zijn. Er zijn een aantal situaties waarin Google vrij snel overgaat tot verwijdering van zoekresultaten. Je kunt denken aan persoonlijke informatie waarbij er een significant risico op identiteitsdiefstal, financiële fraude of andere specifieke schade is. Voorbeelden hiervan zijn;

  • Ongewenste en expliciete persoonlijke afbeeldingen
  • Onvrijwillige neppornografie
  • Persoonlijke informatie op websites met uitbuitende verwijderingsmethoden
  • Specifieke financiële, medische en nationale identiteitsgegevens
  • Doxxing-inhoud

Het formulier voor het indienen van een dergelijk verzoek kunt u hier vinden: EU-privacy verwijderingHet is natuurlijk ook mogelijk om Ranx in te schakelen voor een juridisch verwijderingsverzoek. Onze online reputatiemanagement specialisten hebben ruime ervaring met het indienen van verwijderingsverzoeken bij Google.

Technische methode

Bovenstaande methodes klinken vaak makkelijker dan ze zijn. In de praktijk kan het bijzonder moeilijk zijn om via de webmaster of Google een zoekresultaat succesvol te laten verwijderen. Allereerst is het niet alleen zeer tijdrovend maar vereist het ook discipline, kennis en ervaring. In dat opzicht is het altijd een verstandige keus om een ervaren specialist in te schakelen.

De technische methode draait om het wegdrukken van ongewenste zoekresultaten. Dit kan een langdurig en intensief traject zijn. Het is de bedoeling dat positieve zoekresultaten worden versterkt in combinatie met het creëren van nieuwe zoekresultaten. Het voordeel van deze methode is dat je niet alleen de negatieve zoekresultaten bestrijd, maar ook dat je positieve zoekresultaten versterkt. Op deze manier krijg je de regie over je eigen online reputatie. Je kunt de positieve kant van jouzelf of jouw bedrijf naar voren laten komen.

Hoe werkt dit precies?

Dit online reputatietraject is onder te verdelen in 3 belangrijke stappen. Doel, bestaande zoekresultaten en nieuwe zoekresultaten.

Doel

Het in eerste instantie erg belangrijk om je doel vast te stellen. Anders is het traject niet meetbaar. Doel vaststellen? Ik wil gewoon dat zoekresultaat van pagina 1 af. Dat is begrijpelijk. Maar zoekresultaten kunnen nogal van elkaar verschillen. Het doel wordt op basis van de volgende variabelen gedefinieerd:

  • Zoekopdracht: Bijvoorbeeld jouw voor- en achternaam of jouw bedrijfsnaam
  • Land/regio: Bijvoorbeeld Nederland of Rotterdam, Nederland
  • Taal: Bijvoorbeeld Nederlands of Engels
  • Apparaat: Desktop, mobiel en/of tablet

Nu zullen veel van deze variabelen, qua zoekresultaten, overlap hebben. Toch is het belangrijk om dit van tevoren goed vast te stellen. Op basis hiervan kun je vaststellen op welke positie het negatieve zoekresultaat staat.

Bestaande zoekresultaten

Voor het in kaart brengen van de bestaande zoekresultaten ga je de SERP (search engine results page) analyseren. Per zoekresultaat (website) kijk je naar de mogelijkheden. Je kunt de pagina zowel 'on-page' als 'off-page' optimaliseren. Dit is specialistisch werk. Voor advies op dit gebied kun je contact opnemen met de specialisten van Ranx.

Nieuwe zoekresultaten

Daarnaast is er natuurlijk ook de mogelijkheid om nieuwe zoekresultaten te creëren. Denk aan social media accounts of websites. Deze kun je zodanig inrichten dat ze succesvol scoren op de gewenste zoekopdracht. Hiervoor geldt dat dit net als bestaande zoekresultaten optimaliseren, zeer specialistisch werk is.